V příloze naleznete soubor kritérií, které by měla naše škola splnit při podzimním auditu programu Ekoškola. Dále v sekci Ekoškola - pracovní listy naleznete soubor všech témat a pracovních listů.
Více na www.ekoskola.cz - pro zapojené školy.
Koordinárotka programu ekoškola Mgr. Zuzana Sirotková odpovídala na otázky pro Novobydžovský zpravodaj......
Co je to vlastně Ekoškola, jakou má tento projekt historii?
Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program určený pro žáky základních i středních škol. V České republice jej zaštituje MŠMT a MŽP a je do něho zapojeno přes 300 škol. Program Ekoškola probíhá také v dalších 55 zemích světa a celosvětově se ho účastní přes 44.500 škol. Českým školám pomáhá s vedením programu Sdružení Tereza.
Kdy se zapojila vaše škola?
Karlovka se do projektu zapojila již v roce 2005 pod vedením pana ředitele Verfla. Během své účasti čtyřikrát obhajovala svůj titul, nejdříve po dvou letech, později po 4. Na podzim nás čeká pátá obhajoba.
V čem je hlavní přínos pro školu, která se zapojí do programu Ekoškola?
Přínosem pro školu je celkově jiný pohled na environmentální vzdělávání dětí. Učitelům jsou nabízeny semináře, soubory pracovních listů, žákům možnost ovlivnit svoji školu, např. vedením schůzek ekohlídek. Jisté výhody má škola i při žádání finančních prostředků ze státních zdrojů (v loňském roce jsme například realizovali projekt S Ekoškolou za poznáním, kdy se žáci za výrazného finančního přispění kraje podívali na mnoho zajímavých míst a účastnili se za řady exkurzí, výstav či ekologických programů).
Kdo je ve vašem pracovním týmu?
V Ekotýmu školy jsou děti 5. - 9. tříd, kterým říkáme „ekohlídky“. Jsou to vždy dva žáci, kteří se pro tuto funkci většinou přihlásí dobrovolně. Na konci roku je odměňujeme za jejich práci ekologickým pobytem v Sedmihorkách. Dále se náš tým skládá z pana školníka, pana ředitele, Mgr. Martiny Hudcové, která se věnuje ekologii na I. stupni. Na druhém stupni se aktivně zapojují téměř všichni vyučující. Pracovní listy využívají fyzikáři či učitelé přírodovědných předmětů. Hojně se využívá i hodin praktických předmětů, např. při údržbě naučné stezky za školou.
Jaké hlavní cíle má činnost týmu Ekoškoly na Karlovce?
Cílem našeho snažení je především vést naše žáky k šetrnému způsobu životu. Naučit je starat se o své okolí, vážit si přírody, zdraví, dobrých mezilidských vztahů. Učíme je vystupovat na veřejnosti (např. Ekokonference, která proběhla na naší škole na konci května), vedeme je k tomu, aby si vytvořili pozitivní vztah k přírodě.
Jak se provádí srovnávací analýza ekologického stavu školy? K jakým změnám ve škole její závěry doposud vedly?
Srovnávací analýza se týká všech tématů Ekoškoly. Odpady, voda, prostředí školy, doprava aj. Žáci zjišťují odpovědi na otázky, které se týkají šetrného provozu školy. Musí úzce spolupracovat s ekonomkou školy, s panem školníkem, vedením. Hledají odpovědi na otázky typu – kolik energie ušetřila škola po zateplení budovy, máte ve škole pítka na vodu, využíváte školní klub atd. Výsledkem předchozích analýz byla například výměna starých zářivek ve třídách. Podle slov pana ředitele Vlachého se dále ve škole chystá například výstavba kogenerační jednotky na výrobu elektrické energie z plynu.
Témata Ekoškoly se neustále rozšiřují. Začínali jsme s odpady, vodou, dopravou, nově jsme zařadili i klimatické změny a biodiverzitu. Zároveň jsme se přihlásili jako pilotní škola pro téma Zdravé stravování, kterému se v poslední době věnujeme asi nejvíce. Příkladem byl výstup čtvrťáků pod vedením Mgr. Hudcové, které připravily pro návštěvníky Ekokonference zdravé svačinky. Také se snažíme vést děti ke zdravému stravování a v tomto snažení nám velmi pomáhá naše školní kuchyně, která nabízí dětem čerstvé saláty, více luštěnin či studených salátů. Jsme rádi, že můžeme dětem nabídnout něco víc, než klasickou českou kuchyni.
Jakým způsobem informujete veřejnost o své činnosti?
O svých aktivitách informujeme prostřednictvím nástěnky v lékárně na náměstí, školního rozhlasu, Novobydžovského zpravodaje a také spolupracujeme s Hradeckým deníkem. Velké poděkování patří i kolegyni Mgr. Petře Klapkové Dymešové, která Ekoškole výrazně pomáhá prostřednictvím našeho webu. Podíváte-li se na naše stránky www.karlovka.cz, zjistíte, že články jsou aktuální, plné fotografií a najdete zde téměř vše, co se tohoto programu týká.
Spolupracujete s nějakou jinou Ekoškolou?
Je zajímavé, že ve východních Čechách je poměrně málo škol, které jsou zapojeny do tohoto programu. Na rozdíl od hlavního města, kde účast škol neustále prudce vzrůstá, školy v našem regionu se příliš do programu nehrnou. To je také důvod, který nás vedl k tomu, že v letošním roce jsme požádali Královéhradecký kraj o finanční příspěvek. Ten chceme využít k větší propagaci programu Ekoškola. Uvidíme, zda nám tato dotace dopadne a my budeme moci „rozjet“ naše plány.
Mění se díky Ekoškole přístup žáků k ekologickým tématům? Zajímají se více o ekologické problémy současnosti?
Protože pracuji jako učitelka, musím být optimistická a doufat, že veškeré naše snažení se v dětech ukládá a bude jednou zúročeno. Je fajn, když vidíte, že děti se dobrovolně připraví na přírodovědnou soutěž, Ekokonferenci, neprotestují, když je „taháte“ skalním městem a vyprávíte o dávné minulosti. Myslím si, že je příliš jednoduché označit naše děti za ty „ které nic nebaví a jen mobilují “. Je jen na nás, abychom je vzali do přírody, naučili je třídit, ukázali jim, jak se chovat, a pak záleží již jen na nich, zda se tím budou řídit.
Letošní třídenní pobyt v Sedmihorkách si mladí přírodovědci opravdu užili. Podívejte se na krátké video.
Ve čtvrtek 26. 5. 2016 jsme na naší škole uspořádali první ročník Ekokonference s podtitulem Naše planeta v ohrožení - Chraňme ji! Cílem konference bylo přimět žáky a jejich rodiče k zamyšlení nad ekologickými problémy současnosti, vlivu člověka na prostředí a vlivu zněčištění na kvalitu lidského života obecně. Žáci měli za úkol připravit krátké vystoupení doplněné prezentací na jedno vybrané téma. Výběr témat byl pestrý - od ohrožených živočichů, přes složení a kvalitu potravin až po témata celosvětová, jako např. přelidnění planety.
Ekokonferenci slavnostně zahájili naši moderátoři Jirka Strakuš a Valentýna Štaflová, kteří uvedli na improvizované pódium gymnastky 1. - 3. tříd, které nacvičily vysoupení pod vedením paní učitelky Syrové. Následovala vystoupení jednotlivých žáků, která hodnotila porota složená ze zástupců vedení školy, ekologického hnutí Tereza, pedagogů z okolních škol a zástupců města Nový Bydžov.
Počasí zatím slunečné. Dnes děti vykoupané a odpočívají po obědě. Po včerejším večerním soutěžním kláním v přehazované a bubnovačce na africké bubny všichni usnuli celkem brzy. Odpoledne nás čeká výlet do skal a další bojovka týmů. Nezapomínáme na botanické okénko?
Rodičové nebojte, máme se dobře...vzkazují všichni.
Z. Sirorková
Cesta i ubytovaní proběhlo bez problémů. Bydlíme v chatkách, v teepee i stanech. Ve vlaku nikdo nic nezapomněl, počasí nám zatím přeje. Velitelky z 9.A si našly své týmy...vše se bude odehrávat ve stylu hradů Českého Ráje. Máme tedy tým z Valečova, Rotštejna, Trosek, Hrubé Skály a Kosti. K obědu svíčková, výlet po okolí, program a buřty. Zítra další novinky....
Zdraví vás
přírodovědci z Karlovky :)
PROSTŘEDÍ ŠKOLY
Silné stránky:
· Nástěnky – fungují nástěnky Ekoškoly na I. i II. stupni, ekokodexy jsou vystaveny i pro veřejnost, nástěnek je dostatečné množství, jejich obsah je často pozměněn, ekohlídky využívají svoji „eko“ nástěnku
· Rostliny – velký počet, mnoho květin na zahradě, v dobrém stavu
· Živočichové – zoo koutek
· Vnitřní prostory – školní klub (využití pro všechny, vybavení), družiny, nová klimatizace, výzdoba, pěkné vitríny – podmořský svět, pěkné sbírky bezobratlých živočichů a minerálů
· Zahrada – vztah žáků k přírodě, lavičky, odpočinková zóna, vyučování venku, naučná stezka – práce v hodinách ČSP
· Školní hřiště – pohyb a zábava pro děti, trávení volných hodin
· Jídelna – vymalováno, obrázky, akvárium
Slabé stránky:
· Nástěnky – některé jsou málo využívané (přízemí)
· Chodby – hluk o přestávkách
· Rostliny – velká spotřeba vody, málo se využívá dešťová voda
· Živočichové – velké náklady na provoz přírodovědného centra
· Vnitřní prostory – nejsou stále otevřené (fungování školního klubu), chybí pingpongový stůl či pytle na sezení
· Zahrada – velká spotřeba vody na zalévání a na jezírko, přeplněné kompostéry
· Školní hřiště – častá zranění, není otevřeno o přestávkách, hodně tříd na jedno hřiště
Jak to vylepšit?
· přidat další kompostér (p. ředitel – odbor živ.prostředí)
· otevřít školní klub i o jiných přestávkách (pí. Říhová)
· přidat další nádobu na zachycení dešťové vody u altánu (p.školník)
· více využívat nástěnky v přízemí (třída, která je kmenová v přízemí)
· sehnat sponzora na provoz přírodovědného centra ( celá škola, p.Kubelka, p.ředitel)
· sehnat sedací pytle (zeptat se na SRPŠ)
· pingpongový stůl (najít starý??, p.školník)
Zpracovali žáci 7.C pod vedením Mgr. J.Palečkové
VODA
Údaje zjistili a zpracovali žáci 6.B pod vedením Mgr. Soni Špičákové v červnu 2016
Silné stránky:
- pravidelná kontrola spotřeby vody – p. školník
- převážná většina vodovodních baterií baterie pákové
- všechny baterie opatřeny perlátory
- dvojí splachování na veškerých WC
- závady na WC i vodovodních bateriích průběžně odstraňovány – p. školník
- pravidelná údržba hlavic vodovodních baterií – p. školník
- šetření vodou součástí pravidel ekokodexů všech tříd
- jímání dešťové vody na závlahu zahrady
- informační tabulky k šetření vodou u umyvadel
Slabé stránky:
- stále několik klasických vodovodních kohoutků
- v celé budově dva vodoměry, nelze tak lépe cílit úspory vodou resp. hledat místa s nejvyšší spotřebou
- vysoká spotřeba vody na WC
- využívání ekologických čisticích a úklidových prostředků v omezené míře
- občasné opomenutí v pravidelných záznamech spotřeby
- užitková voda využívána pouze na zahradě
Návrhy na vylepšení pro následující školní rok:
- umístění PET lahví do splachovacích nádrží WC (ekohlídky, p. školník)
- analýza možností využití dalších čistících a úklidových eko prostředků (ekohlídky, vedení školy)
- bilance možnosti umístit větší nádrže pro jímání dešťové vody
- zvážení možnosti dokončit výměnu posledních kohoutkových baterií za pákové (vedení školy)
ODPADY
Zpracovali: žáci 6.A pod vedením Mgr. O. Šafaříkové
Silné stránky:
- Třídění papíru, plastu, nápojových kartonů (dostatek košů na třídění, dostupné všem)
- Kontrola třídění odpadu ekohlídkami
- Pravidelné motivační soutěže ve třídění (podzimní)
- Organizace charitativního sběru šatstva pro veřejnost (2x ročně)
- Sběr nebezpečného odpadu (baterií, tonerů), likvidace nebezpečného odpadu (zářivky, vyřazená elektronika) specializovanými firmami
- Využití odpadních materiálů pro tvorbu ve výtvarné výchově a ve školní družině
- Využití humusu z kompostérů k hnojení květin na školním pozemku
- Využití „šmíráků“ – tj. papíru popsaných jen z jedné strany
- Třídění odpadu ve školní jídelně – olej (sběrný dvůr), obalový materiál tříděn na sklo, papír, plasty, tetrapack
- Využití zbytků jídel (cca 15 kg denně) ze školní jídelny pro útulek pro psy a kočky a pro soukromého zemědělce ke krmení zvířat
- Využívání kohoutkové vody ve školní jídelně a v pítkách na chodbách školy, balená voda k dispozici pouze ve školní družině (ve vratných obalech)
- V porovnání s minulým rokem kleslo množství směsného odpadu (16,3 kg na žáka a zaměstnance školy)
- Ovoce do škol ve vratných přepravkách
Slabé stránky:
- Škola nevyužívá recyklovatelný papír pro kopírování
- Velká spotřeba papíru pro kopírování materiálu pro žáky
- Nákup jednorázových psacích potřeb (např. fixy na tabuli)
- Produkce velkého množství odpadu v rámci „mléka do škol“
- Vytříděný plast i papír odváží svozová firma v jednom kontejneru k dalšímu třídění na třídící linku
ENERGIE
Údaje zjistili a zpracovali žáci 9.B pod vedením Mgr. Petry Klapkové – Dymešové v červnu 2016
Silné stránky:
- Pravidelná kontrola spotřeby energie – p. školník
- Úsporné žárovky na chodbách
- Informační plakáty „Jak ušetřit energii v domácnosti“ – vlastní tvorba
- Termostatické ventily na topení (regulují ekohlídky)
- Využití plynového vytápění
- Zhasínání součástí pravidel ekokodexů všech tříd
- Ohřev vody ve slunečních kolektorech, teplá voda teče ihned (neodpouští se)
- Pravidelná kontrola elektrických ohřívačů (1x za 3 měsíce), ohřívače jsou izolované
- Izolované veškeré potrubí s teplou vodou
- Zateplení školy polystyrenem a vatou
- Plastová okna s dvojsklem
Slabé stránky:
- chybějící cedulky „Zhasni při odchodu“
- chybějící teploměry na chodbách a ve třídách
- teplota ve třídách není pravidelně zaznamenávána
- instalované kryty topení na chodbách
- dálkové vytápění školy podle venkovní teploty
- příliš vysoká teplota při ohřevu vody – 70°C
- spotřebiče ve školní kuchyni nejsou označeny energ. štítky
- chybějící reflexní fólie za topením
Návrhy na vylepšení pro následující školní rok:
- ekohlídky doplní cedulky na vypínačích (Ekotým)
- nákup alespoň 6 teploměrů do vybraných tříd (p.ředitel)
- doplnění fólie (p.školník)
- vytvoření informačního panelu k solárním panelům (9.B)
DOPRAVA
Údaje zjistili žáci 4. B pod vedením Mgr. Martiny Hudcové
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že 35% dotázaných využívá k dopravě do školy auto, 50% chodí pěšky. Zbylých 15% tvoří žáci a učitelé, kteří se do školy dopravují hromadnou dopravou či na kole.
Silné stránky:
* Nebezpečná místa v okolí školy – z dopravního průzkumu bylo zjištěno, že většina lidí považuje za nebezpečné místo křižovatku mezi ZŠ Karla IV. a ZŠ Klicperova. Křižovatka je v každý pracovní den cca 30 minut před výukou a 2, 5 hodiny po vyučování hlídána pracovníkem Městské policie Nový Bydžov.
* Reflexní prvky – jsou součástí většiny školních aktovek a batohů, někteří žáci mají reflexní prvky na obuvi nebo na bundách.
* Podpora školy k využití šetrných způsobů dopravy – pro cyklisty je v areálu školy umístěn stojan pro bezpečné uskladnění jízdních kol. V ulici Karla IV. bude zaveden jednosměrný provoz, ke škole vede cyklostezka. Chodci mohou využít po obou stranách ulice chodník oddělený od silnice cyklostezkou. Již několik let pořádá naše škola pro veřejnost cyklistickou akci Karlova jízda, čímž poukazuje na přijatelnější způsoby dopravy. Jízdní řády hromadné dopravy navazují na začátek i konec vyučování.
* Hluk v okolí školy – škola není umístěna ve frekventované ulici, proto silniční provoz neruší vyučování.
* Dopravní stavby v okolí školy – za školou je vybudováno parkoviště u obchodního domu Lidl. Využívají jej přespolní učitelé a zaměstnanci školy. Žáci nemají umožněn z tohoto parkoviště vstup do školy. Není tak ohrožena jejich bezpečnost.
Slabé stránky:
* Nebezpečná místa v okolí školy – v čase největšího provozu (15– 16 hod), kdy se většina lidí vrací ze zaměstnání chybí na křižovatce policejní dohled. Za bezpečné přecházení tak zodpovídají děti sami.
* Reflexní prvky – reflexní prvky chybí na běžném oblečení. Pokud se v okolí školy vyskytují děti bez aktovek označených odrazovými nášivkami, nemusí být při zhoršeném počasí viditelné.
* Podpora školy k využití šetrných způsobů dopravy – cyklostezka ke škole nenavazuje do dalších ulic. Děti z přilehlých vesnic (Prasek, Starý Bydžov) nemají ze svého bydliště vybudovanou cyklostezku. Ve městě chybí cyklostezky vedoucí z okraje města ke škole. Chodník v ulici Karla IV. je po rekonstrukci ulice zúžen, což bude komplikovat bezpečný a rychlý vstup do školy.
NÁVRHY NA VYLEPŠENÍ PRO NÁSLEDUJÍCÍ ŠKOLNÍ ROK
- ve škole bude zaveden Den bez aut. Ekohlídky informují rodiče a žáky školy o výhodách takového dne a navrhnou jiný způsob dopravy, který podporuje omezování městského automobilismu (Ekotým)
- ve spolupráci s dopravní policií obdrží žáci reflexní přívěsky nebo nášivky na oblečení (Mgr. Martina Hudcová)
- na webových stránkách školy bude zřízeno diskusní fórum pro praktikování spolujízdy (rodiče či učitelé se mohou domluvit a nabízet volná místa ve vozidle ostatním dětem nebo kolegům - Mgr. Petra Klapková - Dymešová)