Informační systém školy  baka2oom  HTTPS přístup

Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x
pondělí, 12 prosinec 2011 12:07

Preventivní program

ZŠ Nový Bydžov
Karla IV. 209

Minimální preventivní program
školní rok 2018/2019

 

 

Úvod

Minimální preventivní program vychází ze Školního vzdělávacího programu (ŠVP) Spektrální Karlovka a Metodického pokynu MŠMT k prevenci a řešení šikanování ve školách a školských zařízeních.
V ŠVP Spektrální Karlovka je prevence sociálně patologických jevů přirozenou součástí učebních plánů jednotlivých předmětů a není pojímána jako nadstandardní aktivita školy. ŠVP Spektrální Karlovka umožňuje žákům zdravý a pohodový životní vývoj, vychovává žáky ke zdravému životnímu stylu a klade důraz na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj komunikativních dovedností (viz Průřezová témata ŠVP jednotlivých předmětů).

Základním principem preventivní strategie na naší škole je osvojování základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a prevence a rozvoj dovedností, které vedou u dětí a mládeže k odmítání všech druhů sebedestruktivního chování, projevů agresivity a porušování zákona.

Důležitou součástí programu je téma šikany.

 

Charakteristika šikany
Šikana je agresivní chování ze strany žáka/ů vůči žákovi nebo skupině žáků či učiteli, které se v čase opakuje (nikoli nutně) a je založeno na vědomé, záměrné, úmyslné a obvykle skryté snaze ublížit fyzicky, emocionálně, sociálně a/nebo v případě šikany učitele také profesionálně. Šikana je dále charakteristická nepoměrem sil, bezmocností oběti, nepříjemností útoku pro oběť a samoúčelností agrese.

Podoby šikany:

Přímá šikana může mít podobu fyzickou (např. bití, plivání, tahání za vlasy), verbální (např. vulgární nadávky, zraňující komentáře k rase, národnosti, etnicitě, náboženství nebo sexualitě, výhružky, násilné a manipulativní příkazy); nebo neverbální (např. urážlivá gesta a zvuky, zírání, používání zastrašujících nebo výhružných výrazů ve tváři, nebo v řeči těla, ničení/schovávání/kradení věcí nebo učebních pomůcek).

Nepřímá šikana má za cíl způsobit emocionální a psychologické utrpení a poškodit sociální status oběti. Tato šikana je vykonávána způsobem, kdy útočník působí bolest tak, aby to vypadalo, že žádný takový záměr ve skutečnosti nemá. Hlavní agresor k útoku často využívá prostředníka, neútočí přímo. Nepřímá šikana je většinou nefyzická, nicméně v některých případech může být také třetí strana manipulována do situace, kdy má zapříčinit fyzické ublížení. Nefyzické formy nepřímé šikany pak mohou zahrnovat záměrnou ignoraci nebo izolování žáka nebo učitele rozšiřování zákeřných pomluv a lží, neoprávněná nařčení ze sexuálního obtěžování nebo nespravedlivého hodnocení (u učitele), ničení pověsti a reputace, ponižování před ostatními žáky i pedagogy, nepříjemné sexuální provokace.

Jednou z nejčastějších forem šikany je také elektronická šikana, tj. kyberšikana, která může mít podobu např. zakládání falešných profilů na jméno žáka či učitele s dehonestujícím obsahem, prezentace ponižujících videí na portálech, jako je youtube.com, spoluzaci.cz nebo facebook.com apod., prezentace zraňujících komentářů na webu, rozesílání vulgárních nebo výhružných koláží s tváří žáka nebo učitele či příslušníků jeho rodiny, výhružné SMS nebo e-maily apod. Oproti šikaně tváří v tvář má kyberšikana ze své podstaty mnohem větší dosah, čímž ještě více zhoršuje prožívání oběti. Pokud je oběť šikanována ve třídě, svědky pomluv, nadávek, posmívání a ztrapňování je max. několik desítek lidí. V prostředí internetu může být svědkem (ale i útočníkem) stejného chování i několik desítek tisíc lidí. Kyberšikana bývá u žáků často doplňkem klasické přímé a nepřímé šikany. Je tedy důležité při řešení prověřit případné souvislosti s klasickou šikanou. Tedy pokud probíhá klasická šikana (např. nadávky, ponižování), je nutné zjistit situaci oběti v kyberprostoru (mobil, profil, chat apod.) a naopak. Škola by se kyberšikanou měla zabývat vždy, když se o ní dozví. Základním úkolem musí být zmapování konkrétního případu, které škole pomůže rozhodnout se pro správný postup řešení.


Úkoly:
Průběžné vzdělávání pedagogů (zejména ŠMP, výchovný a kariérový poradce a školní speciální pedagog)
Beseda s rodiči – Odbor sociálních věcí a Referát školství MěÚ Nový Bydžov
Besedy se žáky
Kazuistické semináře pro žáky 8. a 9.tříd

 

Za koordinaci preventivních aktivit na naší škole zodpovídá školní metodik prevence – člen týmu školního poradenského pracoviště (dále ŠPP). Členy týmu ŠPP jsou dále školní speciální pedagog jako samostatný poradenský pracovník, a výchovný a kariérový poradce. K důležitým cílům práce ŠPP je zkvalitnit sociální klima školy a vytvářet podmínky pro včasné odhalování problémů ve výchově a vzdělávání žáků, v jejich psychickém a sociálním vývoji.

Velmi důležitá je spolupráce školního metodika prevence s třídními učiteli a učiteli předmětů Výchova k občanství a Výchova ke zdraví.

Dále spolupracujeme s institucemi, které nám mohou v této oblasti výrazně pomoci:

Pedagogicko – psychologická poradna Hradec Králové
Odbor sociálních věcí, Referát školství MěÚ Nový Bydžov
Policie ČR

 

2. Analýza současného stavu

Pro analýzu sociálně patologických jevů ve škole budou využívány především třídnické hodiny a hodiny Výchovy k občanství a Výchovy ke zdraví. Především v uvedených hodinách by měli učitelé mapovat situaci v dané třídě a zjišťovat úroveň informovanosti žáků v této problematice. Pro zjišťování sociálního klimatu využívá školní metodik prevence dotazníky (zejména B-3 a B-4), rozhovory se žáky, netradiční formy výuky. Důležitá je spolupráce se ŠPP.

 

3. Informování rodičů

Třídní schůzky
Den otevřených dveří
Konzultační hodiny (po individuální domluvě zákonných zástupců s vyučujícími)
Internetové stránky školy: www.karlovka.cz
Informační nástěnka před budovou školy a na náměstí (lékárna)

 

4. Školní prostředí

V rámci zlepšování školního prostředí se snažíme o naplňování 3 základních pilířů Zdravé školy – Pohoda prostředí, Zdravé učení, Otevřené partnerství. V rámci pohody prostředí se snažíme o soustavné vytváření příjemného prostředí tříd, školy i okolí školy. Chodby školy zdobí nástěnky, které jsou pravidelně aktualizovány a informují o všech důležitých aktivitách školy. Stěny některých tříd a chodby jsou zdobeny velkými malbami, které si vytvořili naši žáci. Rovněž se snažíme o zlepšování prostředí školního dvora, kde žáci tráví přestávky za pěkného počasí. Dominantou školního dvora je alpinum, které vytváří příjemné a klidové prostředí. Na školním dvoře bylo nově vybudováno hřiště, které využívá družina a žáci 1. stupně. Dále je využíváno hřiště v prostorách společnosti Lidl sousedící s budovou školy.
Malá naučná stezka „Z Bydžova na Sněžku“ byla zřízena v roce 2013 z grantu MŽP v prostoru mezi školou a přilehlou velkoprodejnou Lidl. Žáci a návštěvníci zde ve zkratce uvidí výškově řazené typické rostlinstvo, které by potkali na pomyslné stezce z Bydžova na nejvyšší horu Čech a Moravy Sněžku.

Důležitá je pro nás i pohoda sociálního prostředí, která je vytvářena především atmosférou školy, způsoby, jakými se žáci a učitelé k sobě navzájem chovají. Velmi důležitá je spolupráce mezi učiteli a žáky 1. a 2. stupně.

 

5. Vzdělávaní pedagogů

Je důležité, aby prevence nežádoucího chování byla v zájmu celého pedagogického sboru, nikoliv jen několika jedinců. Vzdělávání všech pedagogických pracovníků v této oblasti je jednou z priorit vedení školy. Učitelé jsou motivováni k zapojování do této problematiky na poradách pedagogického sboru a v rámci předmětových komisí. Účastní se především přednášek a seminářů ve Školském zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Královéhradeckého kraje, Hradec Králové a také v NIDV Hradec Králové.

 

6. Metody práce

6.1. Školní výlety, exkurze

Velkým přínosem je množství akcí, při kterých se vytvářejí a upevňují vztahy v třídním kolektivu i mezi žáky a učiteli. Tyto aktivity mají v preventivním programu velký význam.

6.2. Netradiční formy výuky
Všichni vyučující volí takové formy a metody, práce, které podporují pracovní vztahy žáků v třídním kolektivu a zároveň umožňují plné individuální rozvíjení schopností žáků. Jedná se především o skupinové vyučování, projektové vyučování, atd.

6.3. Individuální přístup

V určitých případech (dle posouzení vyučujícího, případně po konzultaci se ŠPP) je nutno zajistit individuální přístup k žákovi. Jedná se zejména o žáky, kteří se z nejrůznějších důvodů straní kolektivu a stávají se často vhodným terčem pro šikanu, nebo jsou snáze ovlivnitelní ke konzumaci alkoholu, drog, atd.

6.4. Schránka důvěry

Schránka důvěry je umístěna na chodbě školy mezi 1. a 2. stupněm. Tato schránka je v péči školního speciálního pedagoga, který formou individuálních či skupinových konzultací řeší vzniklé problémy.

 

7. Další aktivity na škole

 Sportovní turnaje
 Výstavy výrobků žáků
 Vánoční besídky pro rodiče
 Vánoční dílna
 Velikonoční dílna
 Olympiáda Karlovky
 Organizování regionálních jazykových soutěží
 Organizování regionálních přírodovědných soutěží
 Den otevřených dveří pro veřejnost
 Den otevřených dveří pro mateřské školy

 

8. Péče o volný čas žáků

Důležitou součástí výchovného procesu i samozřejmé poslání každé moderní školy je péče o náplň volného času žáků. Je velmi důležité nabízet žákům kvalitní náplň volného času a zajistit tak důležitou složku primární protidrogové prevence a předcházení kriminality. Velkým problémem v této oblasti (a současně i pro výuku tělesné výchovy) zůstává prostorové vybavení školy pro sportovní aktivity. Škola nemá vlastní tělocvičnu, dochází do Městské sportovní haly a na víceúčelové sportoviště Sportring. Malá tělocvična ve škole je prostorově zcela nevyhovující. Na dvoře školy se nachází pouze jedno hřiště s umělým povrchem, které je ovšem vzhledem ke kapacitě školy (580 žáků) zcela nevyhovující. Zajištění prostorového vybavení pro výuku tělesné výchovy a pro sportovní aktivity žáků ve volném čase je nejdůležitější prioritou v této oblasti (ve spolupráci se zřizovatelem).

 

8.1. Nabídka volnočasových aktivit ve spolupráci s DDM

Přírodovědný kroužek Mgr. J. Kubelka
Digitální a filmové techniky Mgr. L. Vlachý
Sportovní hry Mgr. J. Bohdanecký
Šikovné ruce Iveta Věříšová
Rybáři Mgr. J. Bohdanecký


9. Úkoly pro školní rok 2018/2019

- pokračovat v proškolování pedagogického sboru v otázkách prevence rizikového chování
- omezit počet negativních jevů, které se vyskytly v uplynulém školním roce (šikana a kyberšikana)
- pokračovat v pořádání besed, přednášek pro žáky ve spolupráci s Policií ČR, PPP Hradec Králové, atd.
- dále úzce spolupracovat s PPP Hradec Králové, Odbor sociálních věcí a Referát školství) MěÚ Nový Bydžov
- velkou pozornost věnovat spolupráci s rodiči, pravidelné pořádání akcí pro rodiče
- využívat nových forem výuky (dle ŠVP)
- rozvíjet životní dovednosti související s prevencí užívání návykových látek (kritické myšlení, rozhodování, řešení problémů, vztahové dovednosti, sebeuvědomění, empatie, atd.) v rámci OSV v jednotlivých předmětech dle ŠVP
- snažit se o otevřenější a přístupnější komunikaci mezi učiteli a žáky
- zapojovat žáky do zlepšování prostředí tříd i celé školy
- rozvíjet práci ŠPP
- průběžně doplňovat materiály do knihoven
- využívat všech příležitostí k šíření osvěty a potlačování rizikového chování
- pokračovat ve volnočasových aktivitách a dále je rozšiřovat
- realizovat lyžařské kurzy, exkurze, školní výlety
- pořádat tradiční školní akce (turnaje ve vybíjené, hokeji, volejbalu, floorbalu, atd)

 

Nedílnou součástí tohoto programu je Program proti šikanování

Ekoplacka

Akce školy

pá 21 pro, 2018 07:50 - 12:00
Zimní sportovní den
so 22 pro, 2018 07:00 - 20:00
Vánoční prázdniny
so 12 led, 2019
Ples Karlovky
ne 13 led, 2019
Lyžařský kurz 7. tříd
po 14 led, 2019
Lyžařský kurz 7. tříd
út 15 led, 2019
Lyžařský kurz 7. tříd
st 16 led, 2019
Lyžařský kurz 7. tříd
čt 17 led, 2019
Lyžařský kurz 7. tříd

Kontakt

 

ZŠ Nový Bydžov

Karla IV. 209, 504 01 Nový Bydžov
IČO: 62690957 | DIČ: CZ62690957

Tel.: 495 490 330
Email: info@karlovka.cz 

Datová schránka: kztmqbs

kontakt  obálka1

Spolupracují s námi

vos-sos  tereza

gymnazium-novy-bydzov  sstr  eo servis

novy-bydzov

jeraby-malina

knihovna

ap-tour

ekokom

sever-logo-nove-male

fotovalenta

 

 

Logo s www 

logo zdrava lahev

 logo ms mt 2 cele