I. Úvod
Cílem PPŠ je stanovit základní rámec primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže ve školním roce 2019/2020, stanovit hlavní cíle a priority rozvoje primární prevence rizikového chování na toto období, informovat o cílech a prioritách politiky primární prevence rizikového chování u dětí a mládeže. Škola pomáhá rodičům v rozvoji dítěte jeho vzděláváním a socializací ve skupině dětí. Nepřejímá plnou zodpovědnost za výchovu ke zdravému životnímu stylu.
V ŠVP Spektrální Karlovka je prevence sociálně patologických jevů přirozenou součástí učebních plánů jednotlivých předmětů a není pojímána jako nadstandardní aktivita školy. ŠVP Spektrální Karlovka umožňuje žákům zdravý a pohodový životní vývoj, vychovává žáky ke zdravému životnímu stylu a klade důraz na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj komunikativních dovedností (viz Průřezová témata ŠVP jednotlivých předmětů).
Hlavním principem preventivního programu na naší škole je osvojování základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a prevence a rozvoj dovedností, které vedou u dětí a mládeže k odmítání všech druhů sebedestruktivního chování, projevů agresivity a porušování zákona. Za velmi důležitou oblast považujeme prohlubování komunikačních dovedností mezi učiteli, rodiči a žáky, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů, překonávání překážek a smysluplného využívání volného času.
Školní preventivní program vychází z legislativy:
• Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019 – 2027
• Koncepce školské primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Královehradeckého kraje
na období 2019 – 2024
• Akčního plánu realizace národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
na období 2019 – 2021
• Metodického pokynu MŠMT k prevenci a řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
• Akčního plánu prevence kriminality 2016 – 2020
• Metodického pokynu k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví 2002 - 2014
• ŠVP Spektrální Karlovka
II. Charakteristika školy, aktuální situace
Škola je navštěvována z 87,5 % žáky z Nového Bydžova, 12,5 % je žáků z blízkého okolí, v řádu jednotlivců jsou žáci z bydliště vzdálenějšího než 15 km. Převážná většina žáků je české národnosti. Romských žáků je aktuálně méně než 5 % a z národnostních menšin jsou 3 žáci.
V okolí školy nejsou tzv. vyloučené lokality. Mezi nejčastěji řešené formy rizikového chování patří omluvené záškoláctví resp. časté krátkodobější absence omlouvané rodiči. Školní neúspěšnost v důsledku zmíněných absencí nebo nedostatečné domácí přípravy. Mírné formy kyberšikany a školního šikanování, dále požívání energetických nápojů, tabákových výrobků, nealkoholická piva, vandalismus (na majetku školy a spolužáků), krádeže.
POČTY TŘÍD A ŽÁKŮ
I. stupeň |
II. stupeň |
||||
Ročník |
Počet tříd |
Počet žáků |
Ročník |
Počet tříd |
Počet žáků |
2 |
48 |
6. |
3 |
65 |
|
2 |
38 |
7. |
3 |
62 |
|
2 |
46 |
8. |
3 |
71 |
|
2 |
53 |
9. |
3 |
64 |
|
3 |
54 |
CELKEM |
11 |
262 |
|
CELKEM |
11 |
239 |
školní družina |
4 |
120 |
Personální zajištění
Na PPŠ se podílí všichni pedagogičtí pracovníci na podkladě svých povinností vycházejících ze školského zákona. Poradenství a konzultace v oblasti prevence rizikového chování poskytují podle potřeby všichni zaměstnanci školy jmenovaní níže v bodech 1. – 5. Kontakt na všechny z nich je žákům i rodičům přístupný v systému Bakalář nebo je lze kontaktovat telefonicky přes sekretářku školy, též lze využít schránku důvěry umístěnou v 1. patře mezi I. a II. stupněm.
ŠPP působí na škole od 1. 9. 2005. Cílem je zkvalitnit sociální klima školy, posílit průběžnou a dlouhodobou péči o děti s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování, vytvořit podmínky pro včasné odhalování problémů ve vzdělávání, v psychickém a sociálním vývoji žáků. O konkrétním obsazení jednotlivých funkcí v rámci ŠPP jsou rodiče i žáci informováni na nástěnkách v budově školy a na webových stránkách školy.
POČTY PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
|
Počet s požadovaným vzděláním |
Počet aktuálně se vzdělávajících |
Celkem |
Učitelé I. st. |
11 |
0 |
11 |
Učitelé II. st. |
23 |
0 |
23 |
Asistenti pedagoga I. stupeň |
6 |
0 |
6 |
Asistenti pedagoga II. stupeň |
4 |
0 |
4 |
Vychovatelky |
5 |
0 |
5 |
Členové ŠPP |
2 |
1 |
3 |
Monitoring
Na základě dotazníkového šetření od České asociace školních metodiků prevence byly zjištěny následující údaje o výskytu rizikového chování v naší škole: ??? doplnit
III. Cíle
Hlavním cílem PPŠ je prostřednictvím efektivního systému primární prevence, snížit míru rizikového chování u dětí a mládeže a minimalizovat jeho vznik. Nadále chceme prohlubovat dobré vztahy mezi žáky ve třídách i průřezem ročníků, obecně pracovat na budování dobrého psychosociálního klimatu skupin. S ohledem na pandemii v minulém školním roce se nepodařilo uskutečnit cíl PPŠ z oblasti rizik spojených se sociálními sítěmi, proto se tento záměr přesouvá do letošního školního roku. Prevence bude zacílena na všechny tři hlavní skupiny (učitele, žáky, rodiče).
Aktuálním cílem PPŠ v souladu s doporučeními MŠMT a ČŠI je také pomoci žákům vrátit se zpět do kolektivů, kde byly vazby a sociální kontakty narušeny v důsledku pandemie COVID-19, dále v rámci možností školy v maximální míře zmapovat a minimalizovat rozdíly mezi žáky, pro které bylo vzdělávání na dálku významněji komplikované. Cílem je snížit riziko školní neúspěšnosti vzniklé z popsaných důvodů. Výše popsané bude uskutečňováno hlavně respektováním doporučení a návrhů MŠMT, kterými se školy mají v aktuálním čase řídit, mj.
• vytvoření bezpečného prostředí a přívětivé atmosféry mezi žáky,
• zařazení dostatku třídnických hodin v průběhu školního roku, jak to bude nastalá situace vyžadovat,
• zvyšování motivace žáků k dalšímu učení poskytováním zpětné vazby,
• pružná komunikace se zákonnými zástupci o vzdělávání potřebách žáků s důrazem na přínos podpůrné a motivační role rodičů
Rizikové chování
Pojem rizikové chování nahradil dříve užívaný termín sociálně-patologické jevy. Je zřejmé, že aktivity, které zapadají do rámce rizikového chování, nelze označit jako patologické, jelikož v primární prevenci jde především o jejich předcházení. Podle Miovského (2015, str. 28-29) pojmem rizikové chování rozumíme „takové chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost“. Základní formy rizikového chování jsou:
• Agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimédií, násilí, domácí násilí, krizové situace spojené s násilím, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie, krádeže, loupeže, vydírání, vyhrožování
• Záškoláctví
• Závislostní chování, užívání různých typů návykových látek, netolismus, gambling
• Rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, prevence úrazů
• Spektrum poruch příjmu potravy
• Negativní působení sekt
• Sexuální rizikové chování
Metody práce
V rámci výuky jsou a budou i nadále kromě tradičních metod práce využívány další metody, které se osvědčily. Výchova bude probíhat mezipředmětově. Např.:
• společné stanovení a zažití pravidel soužití mezi žáky a učiteli,
• zvyšování zdravého sebevědomí žáků, zkoumání a uvědomování si vlastní osobnosti,
• vnímání individuálních odlišností dětí mezi sebou a přijímání těchto jevů,
• podpora vzájemné úcty, sebeúcty a důvěry, navozování dobrého psychosociálního klimatu ve třídě,
• rozvoj schopnosti diskutovat, komunikovat, řešit problémy a konflikty,
• rozvoj schopnosti klást otázky, umění vyjádřit svůj názor, umění říci „ne“,
• osvojování a upevňování základních návyků v rámci ZŽS – hygiena, životospráva, sdělení základních informací z oblasti,
• prevence experimentování s alkoholem, cigaretami a dalšími návykovými látkami
• zaměření pozornosti na včasné odhalování specifických poruch učení nebo i jiných postižení,
• soustředěnost na včasné diagnostikování sociálně patologických problémů ve třídních kolektivech,
• důraz na spolupráci s rodiči,
• nabídka volnočasových aktivit,
• ekologická výchova,
• návštěvy filmových a divadelních představení, koncertů, besed apod. Účast v soutěžích výtvarných, sportovních, zdravotnických, dopravních atd. jako v předchozích letech.
I. stupeň
Primární prevenci na prvním stupni má na starosti hlavně třídní učitel. S jednotlivými tématy se děti setkávají především v prvouce, přírodovědě a vlastivědě. Při výuce lze využít různých metod, např. výklad, předávání informací, samostatnou práci, skupinovou práci, projektové vyučování, dramatickou výchovu nebo využít média či materiály školy z oblasti primární prevence. Cílem primární prevence zde je
• navozování příznivého psychosociálního klimatu ve třídě
• osvojování a upevňování základních návyků v oblastech - hygieny, životosprávy, sdělení základních informací z oblasti prevence experimentování s alkoholem, cigaretami apod.
• zaměření pozornosti na včasné odhalování specifických poruch učení nebo i jiných postižení
• všestranný rozvoj osobnosti žáka
• soustředěnost na včasné diagnostikování sociálně patologických problémů ve třídních kolektivech
• důraz na spolupráci s rodiči
• nabídka volnočasových aktivit (kroužky)
• ekologická výchova
• účast v soutěžích výtvarných, přírodovědných, sportovních, zdravotnických, dopravních atd.
II. stupeň
Práce na druhém stupni je velmi náročná na koordinaci, tak aby byla probrána všechna témata, ale nedocházelo k jejich překrývání a přesycení žáků informacemi. S tématy z oblasti prevence se pracuje v mnoha předmětech jako výchova k občanství, výchova ke zdraví, přírodopis, chemie, dějepis, český jazyk a literatura. K práci s tématy lze využít metod výkladu, samostatné práce, práce s médii, projektové vyučování, skupinové práce, dramatizace, kooperace, práce s materiálem, besed, přednášek atd. Cílem primární prevence zde je
• posílení úlohy učitelů v oblasti tvorby pozitivního sociálního klimatu
• včasná diagnostika a intervence při riziku vzniku rizikového chování a kooperace s odborníky při jejich řešení (zejména spolupráce s výchovnou poradkyní a ŠMP)
• věnování pozornosti problematickým skupinám žáků nebo jednotlivcům
• odhalování projevů asociálního chování mezi žáky – soustředit se zejména na problematiku šikany
• sledování často opakující se krátkodobé absence žáků – prevence záškoláctví
• v problematických případech častých absencí možnost vyžádání lékařského potvrzení
• nově příchozím vyučujícím nabídnout všestrannou kolegiální pomoc
ZAČLENĚNÍ PREVENCE DO VYUČOVACÍCH PŘEDMĚTŮ NA I. a II. stupni
1. Ročník
Prvouka
Škola, domov, rodina – Žák zná pravidla bezpečnosti na cestě do školy.
Já a o moje tělo – Žák rozliší zdravé a nezdravé potraviny, dodržuje základní hygienické návyky
PT – Lidské vztahy – Uplatňování principu slušného chování (základní morální normy).
PT – Hodnoty, postoje, praktická etika - Rozlišování zdravé a nezdravé stravy, zdravý životní styl.
Český jazyk
PT – Mezilidské vztahy - Spolupráce při práci ve skupinách, péče o dobré vztahy v kolektivu.
PT – Komunikace - Dovednosti pro sdělování verbální i neverbální, budování respektu k mluvčímu, komunikace v různých situacích, zdvořilé vystupování.
PT – Sebepoznání a sebepojetí - Porovnává přečtený text s realitou, konfrontace sama sebe s hlavním hrdinou.
Tělesná výchova
PT – Psychohygiena – Přispívání k lepšímu duševnímu zdraví pohybem
2. Ročník
Prvouka
Cesta do školy – Zná důležitá telefonní čísla a ví, jak se zachovat v krizové situaci, dbá bezpečnosti, zná základní pravidla chování v silničním provozu
Člověk – má základní hygienické návyky, ví, co je zdravý životní styl
PT –Multikulturní výchova – Základní morální normy
PT –Komunikace – Žák umí přivolat první pomoc
PT – Sebepoznání a sebepojetí – Péče o vlastní tělo, přijetí své osoby.
PT – Lidské vztahy – Uplatňování principu slušného chování (základní morální normy).
Český jazyk
PT – Sebepoznání a sebepojetí - Porovnává přečtený text s realitou, konfrontace sama sebe s hlavním hrdinou.
PT – Etnický původ - Respektování odlišností mezi národy.
PT – Komunikace – Dovednosti pro sdělování verbální i neverbální, budování respektu k mluvčímu, komunikace v různých situacích, zdvořilé vystupování
PT – Mezilidské vztahy - Spolupráce při práci ve skupinách, péče o dobré vztahy v kolektivu.
Tělesná výchova
PT- Psychohygiena – Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením. Celkově je vede ke zdravému životnímu stylu.
3. Ročník
Prvouka
Lidé kolem nás - Respektuje pravidla slušného chování. Uvědomuje si rozdílnost vlastností lidí. Odmítá šikanu a jiné formy násilí.
Lidé kolem nás - Toleruje přirozené odlišnosti spolužáků i jiných lidí.
Člověk a jeho zdraví - Zná základní hygienické a zdravotně preventivní návyky.
Člověk a jeho zdraví - Dodržuje základní pravidla bezpečného chování v silničním provozu, při hře a trávení volného času.
Člověk a jeho zdraví - Reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech.
PT – Lidské vztahy – Uplatňování principu slušného chování (základní morální normy).
PT – Kulturní diference – Jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti, respektování zvláštností různých etnik.
Český jazyk
PT – Komunikace – Dovednosti pro sdělování verbální i neverbální, budování respektu k mluvčímu, komunikace v různých situacích, zdvořilé vystupování
PT – Sebepoznání a sebepojetí - Porovnává přečtený text s realitou, konfrontace sama sebe s hlavním hrdinou.
PT – Mezilidské vztahy - Spolupráce při práci ve skupinách, péče o dobré vztahy v kolektivu.
Anglický jazyk
PT – Multikulturalita – Rozvoj pozitivního vnímání multikulturního světa.
Tělesná výchova
PT- Psychohygiena – Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením. Celkově je vede ke zdravému životnímu stylu.
4. Ročník
Prvouka
Obyvatelé ČR - Dodržuje základní pravidla slušného chování, umí správně vyhodnotit mezilidské vztahy, odmítá šikanu a jiné formy násilí.
Dopravní výchova - Uplatňuje základní pravidla silničního provozu pro cyklisty a chodce, správně vyhodnotí jednoduchou dopravní situaci na hřišti.
Český jazyk
PT – Mezilidské vztahy - Spolupráce při práci ve skupinách, péče o dobré vztahy v kolektivu.
PT – Sebepoznání a sebepojetí - Porovnává přečtený text s realitou, konfrontace sama sebe s hlavním hrdinou.
PT – Komunikace – Dovednosti pro sdělování verbální i neverbální, budování respektu k mluvčímu, komunikace v různých situacích, zdvořilé vystupování
Anglický jazyk
PT – Multikulturalita – Rozvoj pozitivního vnímání multikulturního světa.
Tělesná výchova
PT- Psychohygiena – Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením. Celkově je vede ke zdravému životnímu stylu.
5. Ročník
Prvouka
Člověk a jeho zdraví - Předvede na modelových situacích odmítnutí návykových látek, je si vědom nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií.
Člověk a jeho zdraví – Zvládá základní dovednosti a hygienické návyky pro podporu zdraví.
Člověk a jeho zdraví - Rozpozná a uplatní základní dovednosti první pomoci a zajistí lékařskou pomoc.
Člověk a jeho zdraví - Chová se ohleduplně k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty daného věku.
PT – Mezilidské vztahy - Budování zdravých mezilidských vztahů.
PT – Psychohygiena – Péče o duševní zdraví.
Český jazyk
PT – Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení – Pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě
PT – Vnímání autora mediálních sdělení – Výrazové prostředky a jejich uplatnění pro vyjádření či zastření názoru a postoje i pro záměrnou manipulaci.
PT – Komunikace – Rozvíjení mluveného a písemného projevu, schopnosti vést dialog, dovednosti prosadit a obhájit svůj názor.
PT – Mezilidské vztahy - Spolupráce při práci ve skupinách, péče o dobré vztahy v kolektivu.
PT – Sebepoznání a sebepojetí - Porovnává přečtený text s realitou, konfrontace sama sebe s hlavním hrdinou.
Anglický jazyk
PT – Poznávání lidí – Seznamování se s lidmi z nejrůznějších kultur.
PT – Kulturní diference – Kulturní rozdíly v oblasti oslovování lidí, pasní adres, vzdělávacích systémů.
Informační a komunikační technologie
Emailová komunikace – žák je seznámen s pravidly bezpečné komunikace.
Bezpečná komunikace na sociálních sítích.
PT – Komunikace – Při používání elektronické pošty a sociálních sítí žák využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem. Využívá komunikačních prostředků, přemýšlí o sdělení jiných lidí, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění.
PT – Občanská společnost a škola - Žák chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu.
Tělesná výchova
PT- Psychohygiena – Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením. Celkově je vede ke zdravému životnímu stylu.
6. Ročník
Český jazyk
PT – Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení – Žák si ukáže vytvořit vlastní názor na předložené texty a najde manipulativní záměry i prostředky textu.
Tělesná výchova
PT - Psychohygiena - Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením a celkově ke zdravému životnímu stylu.
Anglický jazyk
PT – Etnický původ – Kulturní diference dětí žijících ve VB, ale pocházejících z různých kulturních prostředí.
Informační a komunikační technologie - Bezpečná komunikace na sociálních sítích.
Výtvarná výchova
PT – Mezilidské vztahy – Při skupinových pracích rozvíjíme schopnost spolupráce a posilujeme utváření mezilidských vztahů.
Výchova ke zdraví
Vztahy mezi lidmi, rodina, komunita vrstevníků, třída, spolek- Žák se aktivně podílí na tvorbě pravidel soužití mezi spolužáky a jinými vrstevníky, dovede tato pravidla respektovat, svým jednáním přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě.
Rodina, funkce rodiny. Komunikace v rodině a ve skupině, vztahy ve skupině, vliv vrstevníků a rodiny na rozvoj osobnosti dítěte. Komunikace s neznámými lidmi. Sociální sítě jako prostředek komunikace, šikana, krizové linky. Bezpečné chování a komunikace v online prostředí. Manipulativní reklama, vliv sekt - Žák vysvětlí role členů rodiny, třídy, spolku a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na rodinné prostředí a komunitu vrstevníků. Žák vyhodnotí na základě svých zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt. Uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi.
Zdravý životní styl. Zdraví fyzické i duševní, denní režim, vyváženost pracovních a odpočinkových aktivit, význam pohybu pro zdraví. Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence. Stres. Relaxační techniky vedoucí k podpoře duševního zdraví. Rizikové chování (závislosti, netolismus, kouření, násilné chování). Kriminalita mládeže. Služby odborné pomoci. - Žák vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím. Posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých, usiluje o aktivní podporu tělesného i duševního zdraví. Žák vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v rámci rodiny a vrstevnické skupiny. Žák využívá relaxační techniky k regeneraci organismu, předchází stresovým situacím.
Zdravý jídelníček, obezita, poruchy příjmu potravy, civilizační nemoci - Žák dává do souvislosti složení stravy a způsob stravování s rozvojem obezity a civilizačních nemocí. Žák v rámci svých možností uplatňuje zásady zdravého stravování.
Bezpečnost na silnici, 1. pomoc, řešení krizových situací ohrožujících zdraví - Žák projevuje odpovědné chování v rizikových situacích v dopravě, aktivně předchází situacím ohrožení zdraví, v případě potřeby poskytne první pomoc.
Dětství, puberta, dospívání – tělesné a duševní změny. Sexuální dospívání, zneužití - Žák respektuje změny v období dospívání, respektuje opačné pohlaví. Respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou. Chápe význam odpovědného sexuálního chování.
Tělesná výchova
PT- Psychohygiena – Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením. Celkově je vede ke zdravému životnímu stylu.
7. Ročník
Český jazyk
PT – Kooperace a kompetice – Zařazováním skupinové práce přispíváme ke zdokonalování dovedností týkající se spolupráce a komunikace v týmu.
Anglický jazyk
PT - Multikulturalita – Kulturní diference v gastronomii, stravování, stolování.
Ruský jazyk
PT – Kulturní diference – Žák přijímá kromě své kultury i kultury cizí.
Informační a komunikační technologie
Sociální sítě- bezpečnostní, hygienické a morální zásady
Výchova k občanství
Naše škola, práva a povinnosti žáků, společná pravidla a normy - Žák si uvědomuje význam vzdělání, společných pravidel ve školním kolektivu a význam školní samosprávy. Uvědomuje si význam spolupráce při řešení konkrétních úkolů ve škole
Mezilidské vztahy, komunikace. Solidarita, charitativní činnost, život s postižením - Žák si uvědomuje vliv rodiny a dalších sociálních skupin na začleňování do společnosti. Rozlišuje verbální a neverbální komunikaci, je si vědom negativních stránek komunikace na sociálních sítích, odmítá kyberšikanu. Uplatňuje vhodné chování a komunikaci v mezilidských vztazích, seznámí se s možnostmi řešení mezilidských konfliktů, nenásilně řeší případné konflikty, chová se asertivně. Vysvětlí přirozené a sociální rozdíly mezi lidmi, rovné příležitosti mužů a žen. Zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak pomáhat lidem v nouzi, seznámí se činností charitativních organizací, je ohleduplný k starým, nemocným a postiženým.
Lidská práva, svoboda, morálka. Rasismus, xenofobie, extremismus. - Seznámí se s Listinou základních práv a svobod, s některými dokumenty o lidských právech, nutností dodržování lidských práv. Posuzuje svá vlastní práva a respektuje práva jiných. Rozliší morální a nemorální jednání. Rozpozná netolerantní, rasistické a xenofobní projevy, zaujímá aktivní postoj proti projevům lidské nesnášenlivosti.
Etiketa. Prostředky masové komunikace, mediální informace - Žák se seznámí se základními pravidly etikety, správně se chová ve společnosti. Kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy, k reklamě a sociálním sítím. Seznámí se s propagandistickými weby, rozpozná hoax.
PT –Poznávání lidí - Vzájemné poznávání se ve třídě, chyby při poznávání lidí.
PT – Mezilidské vztahy - Práce se třídou jako sociální skupinou, nácvik chování podporující dobré vztahy
PT – Komunikace - Nácvik komunikace v různých situacích (omluva, pozdrav, prosba, přesvědčování, řešení konfliktů, nácvik asertivní komunikace a komunikačních dovedností proti agresi a manipulaci.
PT – Kooperace a kompetice - Rozvoj sociálních schopností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny)
PT - Hodnoty, postoje, praktická etika - Pomáhající a prosociální chování, charitativní činnost.
PT - Občan, občanská společnost a stát - Seznámení s Listinou základních práv a svobod. Principy soužití s minoritami, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů
PT – Lidské vztahy - Vztahy mezi kulturami, vzájemné obohacování různých kultur, konflikty vyplývající z jejich rozdílnosti. Příčiny diskriminace, předsudky. Lidská solidarita
PT – Kulturní diference - Poznávání vlastního kulturního zakotvení, respektování zvláštností různých etnik. Základní problémy sociokulturních rozdílů v ČR a v Evropě
PT - Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení - Pěstování kritického přístupu k reklamě, rozlišování bulvárních prvků ve sdělení od informativních.
Výtvarná výchova
PT – Mezilidské vztahy – Při skupinových pracích rozvíjíme schopnost spolupráce a posilujeme utváření mezilidských vztahů.
Tělesná výchova
PT- Psychohygiena – Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením. Celkově je vede ke zdravému životnímu stylu.
8. Ročník
Český jazyk
PT – Lidské vztahy – Lidské vztahy ve společnosti
PT – Mezilidské vztahy – Poznávání životních osudů a charakterů hrdinů příběhu, mezilidské vztahy.
PT- Etnický původ – Poznávání života a tradic různých etnik
PT – Poznávání lidí – Poznávání lidí prostřednictvím literárních děl.
PT – Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení – Využívání médií jako zdroje informací, hodnocení mediálních sdělení, výběr hodnotné literatury.
Anglický jazyk
PT – Multikulturalita – Poznávání každodenního života v některých anglicky mluvících zemích.
Ruský jazyk
PT – Kulturní diference – Žák přijímá kromě své kultury i kultury cizí.
Dějepis
PT - Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování - Demokracie jako protiváha diktatury a anarchie; principy demokracie, spravedlnost, řád, norma, zákon, právo, morálka
Výchova k občanství
Osobní hodnoty, sebehodnocení - Žák vysvětlí, jak může pěstovat zdravou sebedůvěru, objasní, jak je možné usměrňovat své vlastnosti. Je schopen sebehodnocení, zhodnotí stereotypy v posuzování druhých.
Osobní rozvoj - životní cíle a plány, motivace, význam aktivity a vůle při osobním rozvoji. - Žák objasní význam vůle a motivace při dosahování cílů, posoudí vliv vlastností na dosahování cílů
PT – Sebepoznání a sebepojetí - Moje psychika, temperament, postoje, můj vztah k sobě samému.
PT – Seberegulace a sebeorganizace – Cvičení sebekontroly, sebeovládání, regulace vlastního jednání a prožívání, stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení
PT – Poznávání lidí - Vzájemné poznávání lidí ve třídě, rozvoj pozornosti vůči odlišnostem, hledání výhod v odlišnostech
Člověk a zdraví
Zdravý životní styl - Žák objasní význam zdravého způsobu života, chápe pojmy: doping, klamavá reklama, šikana, závislostní chování. Žák projevuje odpovědný vztah k sobě samému a svému zdraví, samostatně využívá osvojené relaxační techniky k regeneraci organismu, předchází stresovým situacím, je si vědom vlivu stresu na lidský organismus. Žák ví, kde vyhledat odbornou pomoc v případě zdravotního problému. Žák uplatňuje zdravé stravovací návyky, dává do souvislosti složení stravy s rozvojem civilizačních nemocí.
Hudební výchova
PT – Etnický původ - V rámci výuky jazzové hudby se dostáváme k problematice otroctví, diskutujeme s žáky o odlišnosti lidí, ale i jejich vzájemné rovnosti. Společně se zamýšlíme nad prvky rasové nesnášenlivosti, a to i s přechodem do současnosti.
Výtvarná výchova
PT – Mezilidské vztahy – Při skupinových pracích rozvíjíme schopnost spolupráce a posilujeme utváření mezilidských vztahů.
Tělesná výchova
PT- Psychohygiena – Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením. Celkově je vede ke zdravému životnímu stylu.
9. Ročník
Český jazyk
PT – Kulturní diference – Vedeme diskuse o různých sociálních a kulturních prostředích s cílem pochopit a respektovat kulturní odlišnosti.
PT – Kooperace a kompetice – Prostřednictvím práce ve skupinách rozvíjíme dovednosti jako vedení konstruktivního dialogu, diskuze, respektování názoru ostatních, dosažení společného výstupu.
PT- Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality – Různé typy sdělení, rozdíl mezi reklamou a zprávou, mezi faktickým a fiktivním obsahem.
Ruský jazyk
PT – Kulturní diference – Žák přijímá kromě své kultury i kultury cizí.
Dějepis
PT – Etnický původ - Projevy rasové nesnášenlivost ve 20. století.
PT - Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování - Demokracie jako protiváha diktatury. Diktatury ve 20. století
Výchova k občanství
Lidská práva, práva dítěte, poškozování lidských práv, diskriminace - Seznámí se s Listinou základních práv a svobod a s Úmluvou o právech dítěte.
Protiprávní jednání - Žák identifikuje protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin,uvede jejich příklady(výtržnictví, krádež, zpronevěra, porušování autorských práv, krádež, loupež, šikana, neposkytnutí pomoci atd). Diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání. Je seznámen s trestním právem, které se týká mladistvých a dětí mladších 15 let.
Globální problémy - Žák uvede příklady některých projevů globalizace, vyjádří osobní názor na některé globální problémy (chudoba, vzdělání, bezpečnost, dětská práce, životní prostředí),objasní souvislost globálních a lokálních problémů. Vysvětlí roli charitativních organizací při zajišťování pomoci v zahraničí. Uvede příklady mezinárodního terorizmu, objasní roli ozbrojených sil při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru
Zeměpis
Lidé na Zemi - Žák rozumí vlivu přírodních podmínek na činnost člověka a na vznik rozdílných kulturních, náboženských, hospodářských, politických a ekologických systémů a jejich rozmístění, přiměřeně hodnotí výhody i nevýhody jednotlivých typů sídel, definuje pojem rasismus.
Chemie
Člověk a životní prostředí - Žák zná pravidla bezpečné práce s chemickými látkami běžně užívanými v domácnosti, zná farmaceutické pojmy, drogy, doping, pesticidy, herbicidy, fungicidy, insekticidy, karcinogeny, zná příklady návykových látek a nebezpečí jejich požívání. Popíše mimořádné události a ví, jak se chovat v těchto situacích– havárie chem. provozu, únik nebezpečných látek, zásady bezpečného hašení látek
Výtvarná výchova
PT – Mezilidské vztahy – Při skupinových pracích rozvíjíme schopnost spolupráce a posilujeme utváření mezilidských vztahů.
Tělesná výchova
PT- Psychohygiena – Učitel vede žáky ke správným protahovacím návykům, kompenzačním a relaxačním cvičením. Celkově je vede ke zdravému životnímu stylu.
Školní družina a školní klub
Tuto problematiku zahrnuje mj. Vnitřní řád školní družiny, důležitou součástí řádu jsou výchovná opatření za porušení řádu, způsob přihlašování a odhlašování dětí a jejich pobyt v tomto zařízení. Primární prevenci mají na starosti čtyři vychovatelky, které je nenásilně vřazují do mnohých aktivit. Hlavním posláním školní družiny je poskytovat žákům v klidném a bezpečném prostředí zájmové vzdělávání a možnost relaxace a odpočinku po školním vyučováním. Školní klub je určen pro žáky 4. – 9. tříd.
TÉMATA PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ ZAČLENĚNÁ DO PRÁCE ŠD A ŠK
Rizikové chování |
Specifikace |
šikana, xenofobie, rasismus, intolerance, agrese, násilí |
Zásady vhodného společenského chování, tolerance, empatie, vzájemná úcta, předcházení šikaně. |
krádeže, vandalismus |
Zásady vhodného společenského chování. |
záškoláctví |
Účelné využití volného času. |
závislostní chování, netolismus, gambling |
Zařazení prvků mediální výchovy, co děti zhlédly, slyšely, práce s internetem. |
rizikové chování v dopravě, rizikové sporty a činnosti |
Bezpečnost na cestě do školy, vycházkách, dopravní výchova. Vycházky a pobyty v přírodě. Poučení o úrazech a jejich předcházení, umět ošetřit drobná poranění. |
poruchy příjmu potravy |
Poznávání sebe sama, poučení o nemocech a péče o zdraví. Budování a dodržování správného režimu, vytváření pravidelných návyků. Dodržování pitného režimu. |
psychohygiena, zdravý životní styl |
Poučení a péče o zdraví a nemocech, zdravotní prevence, osobní hygiena a čistota. |
působení sekt |
--- |
sexuální rizikové chování |
Zařazení prvků mediální výchovy, co děti zhlédly, slyšely, práce s internetem. |
IV. Aktivity primární prevence
1. zaměření na žáky
SPECIFICKÁ PRIMÁRNÍ PREVENCE
Název programu |
Adaptační pobyt žáků 6. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Šikana, intolerance, agrese,… |
Cíl programu |
Umožnit seznámení a bližší poznání žáků v rámci tříd i celého ročníku mezi sebou i s třídními učiteli. |
Realizátor programu |
DDM Nový Bydžov ve spolupráci s třídními učiteli 6. tř. |
Termín |
16. – 18. 9. 2020 |
Forma a délka programu |
Pobytový, 3 dny |
Cílová skupina |
žáci 6. ročníku |
Finanční zabezpečení |
V plné výši rodiče příspěvek SRPŠ na dopravu. |
Název programu |
Čas proměn |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Období dospívání – anatomie, psychohygiena apod. |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků v oblasti fyziologických změn a hygieny s tím spojené. |
Realizátor programu |
PROSTORPRO Mgr. Vlašková |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Přednáška 2 h |
Cílová skupina |
7. ročník cca 70 žáků |
Finanční zabezpečení |
SRPŠ |
Název programu |
Plavání 2. třídy |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Prevence úrazů, agrese,… |
Cíl programu |
Naplňování cílů MŠMT |
Realizátor programu |
Plavecká škola Hořice |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
1x týdně, celkem 10 lekcí cca 20 h |
Cílová skupina |
žáci 2. tříd cca ??? |
Finanční zabezpečení |
MŠMT |
Název programu |
Plavání 3. třídy |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Prevence úrazů, agrese,… |
Cíl programu |
Naplňování cílů MŠMT |
Realizátor programu |
Plavecká škola Hořice |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
1x týdně, celkem 10 lekcí cca 20 h |
Cílová skupina |
žáci 3. tříd cca ??? |
Finanční zabezpečení |
MŠMT |
Název programu |
Lyžařský výcvik žáků 7. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizikové sporty, prevence úrazů, šikana, intolerance,… |
Cíl programu |
Bezpečné provozování zimních sportů spojené s prohloubením dobrých vztahů mezi žáky. |
Realizátor programu |
ZŠ - učitelé TV |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Pobytový, 6 dní |
Cílová skupina |
7. ročník cca 70 žáků |
Finanční zabezpečení |
Doprava SRPŠ, pobyt a vleky úhrada rodiči |
Název programu |
Lyžařský výcvik žáků 5. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizikové sporty, prevence úrazů, šikana, intolerance,… |
Cíl programu |
Bezpečné provozování zimních sportů spojené s prohloubením dobrých vztahů mezi žáky. |
Realizátor programu |
ZŠ - učitelé TV |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Pobytový, 5 dní |
Cílová skupina |
žáci 5. ročníku cca 30 žáků |
Finanční zabezpečení |
Doprava SRPŠ, pobyt a vleky úhrada rodiči |
Název programu |
V Síti |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizika spojená se sociálními sítěmi |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o rizicích sociálních sítí a způsobech ochrany a obrany proti nim. |
Realizátor programu |
Škola (učitelé podle doporučení k fimu, filmová projekce) |
Termín |
20. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
2x diskuse pod vedením učitelů á 2 h 1x filmová projekce V síti: Za školou - 2 h |
Cílová skupina |
5. – 9. ročník cca 300 žáků |
Finanční zabezpečení |
Vstupné hrazeno účastníky |
Název programu |
Adaptační pobyt žáků 6. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Šikana, intolerance, agrese,… |
Cíl programu |
Umožnit seznámení a bližší poznání žáků v rámci tříd i celého ročníku mezi sebou i s třídními učiteli. |
Realizátor programu |
DDM Nový Bydžov ve spolupráci s třídními učiteli 6. tř. |
Termín |
16. – 18. 9. 2020 |
Forma a délka programu |
Pobytový, 3 dny |
Cílová skupina |
žáci 6. ročníku |
Finanční zabezpečení |
V plné výši rodiče příspěvek SRPŠ na dopravu. |
Název programu |
Čas proměn |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Období dospívání – anatomie, psychohygiena apod. |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků v oblasti fyziologických změn a hygieny s tím spojené. |
Realizátor programu |
PROSTORPRO Mgr. Vlašková |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Přednáška 2 h |
Cílová skupina |
7. ročník cca 70 žáků |
Finanční zabezpečení |
SRPŠ |
Název programu |
Plavání 2. třídy |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Prevence úrazů, agrese,… |
Cíl programu |
Naplňování cílů MŠMT |
Realizátor programu |
Plavecká škola Hořice |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
1x týdně, celkem 10 lekcí cca 20 h |
Cílová skupina |
žáci 2. tříd cca ??? |
Finanční zabezpečení |
MŠMT |
Název programu |
Plavání 3. třídy |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Prevence úrazů, agrese,… |
Cíl programu |
Naplňování cílů MŠMT |
Realizátor programu |
Plavecká škola Hořice |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
1x týdně, celkem 10 lekcí cca 20 h |
Cílová skupina |
žáci 3. tříd cca ??? |
Finanční zabezpečení |
MŠMT |
Název programu |
Lyžařský výcvik žáků 7. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizikové sporty, prevence úrazů, šikana, intolerance,… |
Cíl programu |
Bezpečné provozování zimních sportů spojené s prohloubením dobrých vztahů mezi žáky. |
Realizátor programu |
ZŠ - učitelé TV |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Pobytový, 6 dní |
Cílová skupina |
7. ročník cca 70 žáků |
Finanční zabezpečení |
Doprava SRPŠ, pobyt a vleky úhrada rodiči |
Název programu |
Lyžařský výcvik žáků 5. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizikové sporty, prevence úrazů, šikana, intolerance,… |
Cíl programu |
Bezpečné provozování zimních sportů spojené s prohloubením dobrých vztahů mezi žáky. |
Realizátor programu |
ZŠ - učitelé TV |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Pobytový, 5 dní |
Cílová skupina |
žáci 5. ročníku cca 30 žáků |
Finanční zabezpečení |
Doprava SRPŠ, pobyt a vleky úhrada rodiči |
Název programu |
V Síti |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizika spojená se sociálními sítěmi |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o rizicích sociálních sítí a způsobech ochrany a obrany proti nim. |
Realizátor programu |
Škola (učitelé podle doporučení k fimu, filmová projekce) |
Termín |
20. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
2x diskuse pod vedením učitelů á 2 h 1x filmová projekce V síti: Za školou - 2 h |
Cílová skupina |
5. – 9. ročník cca 300 žáků |
Finanční zabezpečení |
Vstupné hrazeno účastníky |
Název programu |
Rizika internetu |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus a rizika spojená s internetem |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o rizicích spojených s využíváním internetu a sociálních sítí. Pravidla bezpečného užívání. |
Realizátor programu |
PČR, por. PhDr. Jaroslav Matoušek |
Termín |
20. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
přednáška cca 1 – 2 h |
Cílová skupina |
5. a 6. třídy |
Finanční zabezpečení |
zdarma |
Název programu |
Riziko sociálních sítí |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus a rizika spojená s internetem |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti učitelů o aktuální problematice sociálních sítí za cílem vysvětlit rodičům na TS důležitost účasti na přednášce na stejné téma. |
Realizátor programu |
PČR kpt. Ondřej Moravčík |
Termín |
27. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
přednáška pro učitele (2 h) |
Cílová skupina |
pedagogičtí pracovníci cca 50 osob |
Finanční zabezpečení |
zdarma |
Název programu |
Rizika internetu |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus a rizika spojená s internetem |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o rizicích spojených s využíváním internetu a sociálních sítí. Pravidla bezpečného užívání. |
Realizátor programu |
PČR, kpt. Ondřej Moravčík |
Termín |
27. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
přednáška cca 1 h |
Cílová skupina |
8. a 9. třídy |
Finanční zabezpečení |
zdarma |
Název programu |
Riziko sociálních sítí |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus a rizika spojená s internetem |
Cíl programu |
Seznámení rodičů se světem, ve kterém jejich děti tráví stále větší množství času, a jeho riziky. |
Realizátor programu |
PČR kpt. Ondřej Moravčík |
Termín |
27. 11. 2020 |
Forma a délka programu |
přednáška pro rodiče a veřejnost (2 h) |
Cílová skupina |
dle zájmu do kapacity Jiráskova divadla Nový Bydžov |
Finanční zabezpečení |
Vstupné hrazeno účastníky |
Název programu |
Buď safe online |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus, rizika internetu a sociálních sítí |
Cíl programu |
Prohloubení povědomí žáků o rizicích sociálních sítí a zásadách bezpečnosti na internetu. |
Realizátor programu |
PROSTORPRO |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Přednáška 2 h |
Cílová skupina |
5. ročník cca 55 žáků |
Finanční zabezpečení |
Dotace Krajského úřadu |
Název programu |
Hasík |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
ochrana zdraví a majetku - bezpečnost při požáru |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o správném chování v rizikové situaci. |
Realizátor programu |
Hasičský sbor Nový Bydžov |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
3 setkání po 4 hodinách |
Cílová skupina |
2. ročník cca 46 |
Finanční zabezpečení |
zdarma |
Název programu |
Sportovní kurz žáků 8. ročníku - rafty |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Prevence úrazů, šikana, intolerance, agrese,… |
Cíl programu |
Posunutí třídních vztahů a spolupráce v důsledku prožitého zážitku při adrenalinové plavbě na raftech. |
Realizátor programu |
ZŠ učitelé TV ve spolupráci s třídními učiteli 8. tříd |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Pobytový, 3 dny |
Cílová skupina |
žáci 8. ročníku cca 60 žáků |
Finanční zabezpečení |
V plné výši rodiče, podle možností příspěvek SRPŠ na dopravu. |
Název programu |
Sedmihorky |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Šikana, intolerance, agrese,… |
Cíl programu |
Prohloubení vztahů a dobré spolupráce mezi žáky průřezem druhého stupně – žáci dlouhodobě spolupracující na projektu Ekoškola. |
Realizátor programu |
Mgr. Zuzana Sirotková, Mgr. Olga Šafaříková |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Pobytový, 3 dny |
Cílová skupina |
výběr žáků II. st. cca 25 žáků |
Finanční zabezpečení |
Rodiče pobyt, program hrazen ze Šablon. |
Název programu |
|
Úroveň programu (druh prevence) |
|
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
|
Cíl programu |
|
Realizátor programu |
|
Termín |
|
Forma a délka programu |
|
Cílová skupina |
|
Finanční zabezpečení |
|
Název programu |
Ovoce a mléko do škol |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Poruchy příjmu potravy, zdravý životní styl |
Cíl programu |
Naplňování cílů MŠMT |
Realizátor programu |
MŠMT |
Termín |
školní rok 2020/2021 |
Forma a délka programu |
v průběhu celého školního roku |
Cílová skupina |
všichni žáci (cca 500 žáků) |
Finanční zabezpečení |
MŠMT |
Název programu |
Adaptační pobyt žáků 6. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Šikana, intolerance, agrese,… |
Cíl programu |
Umožnit seznámení a bližší poznání žáků v rámci tříd i celého ročníku mezi sebou i s třídními učiteli. |
Realizátor programu |
DDM Nový Bydžov ve spolupráci s třídními učiteli 6. tř. |
Termín |
16. – 18. 9. 2020 |
Forma a délka programu |
Pobytový, 3 dny |
Cílová skupina |
žáci 6. ročníku |
Finanční zabezpečení |
V plné výši rodiče příspěvek SRPŠ na dopravu. |
Název programu |
Čas proměn |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Období dospívání – anatomie, psychohygiena apod. |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků v oblasti fyziologických změn a hygieny s tím spojené. |
Realizátor programu |
PROSTORPRO Mgr. Vlašková |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Přednáška 2 h |
Cílová skupina |
7. ročník cca 70 žáků |
Finanční zabezpečení |
SRPŠ |
Název programu |
Plavání 2. třídy |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Prevence úrazů, agrese,… |
Cíl programu |
Naplňování cílů MŠMT |
Realizátor programu |
Plavecká škola Hořice |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
1x týdně, celkem 10 lekcí cca 20 h |
Cílová skupina |
žáci 2. tříd cca ??? |
Finanční zabezpečení |
MŠMT |
Název programu |
Plavání 3. třídy |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Prevence úrazů, agrese,… |
Cíl programu |
Naplňování cílů MŠMT |
Realizátor programu |
Plavecká škola Hořice |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
1x týdně, celkem 10 lekcí cca 20 h |
Cílová skupina |
žáci 3. tříd cca ??? |
Finanční zabezpečení |
MŠMT |
Název programu |
Lyžařský výcvik žáků 7. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizikové sporty, prevence úrazů, šikana, intolerance,… |
Cíl programu |
Bezpečné provozování zimních sportů spojené s prohloubením dobrých vztahů mezi žáky. |
Realizátor programu |
ZŠ - učitelé TV |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Pobytový, 6 dní |
Cílová skupina |
7. ročník cca 70 žáků |
Finanční zabezpečení |
Doprava SRPŠ, pobyt a vleky úhrada rodiči |
Název programu |
Lyžařský výcvik žáků 5. ročníku |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizikové sporty, prevence úrazů, šikana, intolerance,… |
Cíl programu |
Bezpečné provozování zimních sportů spojené s prohloubením dobrých vztahů mezi žáky. |
Realizátor programu |
ZŠ - učitelé TV |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Pobytový, 5 dní |
Cílová skupina |
žáci 5. ročníku cca 30 žáků |
Finanční zabezpečení |
Doprava SRPŠ, pobyt a vleky úhrada rodiči |
Název programu |
V Síti |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Rizika spojená se sociálními sítěmi |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o rizicích sociálních sítí a způsobech ochrany a obrany proti nim. |
Realizátor programu |
Škola (učitelé podle doporučení k fimu, filmová projekce) |
Termín |
20. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
2x diskuse pod vedením učitelů á 2 h 1x filmová projekce V síti: Za školou - 2 h |
Cílová skupina |
5. – 9. ročník cca 300 žáků |
Finanční zabezpečení |
Vstupné hrazeno účastníky |
Název programu |
Rizika internetu |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus a rizika spojená s internetem |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o rizicích spojených s využíváním internetu a sociálních sítí. Pravidla bezpečného užívání. |
Realizátor programu |
PČR, por. PhDr. Jaroslav Matoušek |
Termín |
20. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
přednáška cca 1 – 2 h |
Cílová skupina |
5. a 6. třídy |
Finanční zabezpečení |
zdarma |
Název programu |
Riziko sociálních sítí |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus a rizika spojená s internetem |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti učitelů o aktuální problematice sociálních sítí za cílem vysvětlit rodičům na TS důležitost účasti na přednášce na stejné téma. |
Realizátor programu |
PČR kpt. Ondřej Moravčík |
Termín |
27. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
přednáška pro učitele (2 h) |
Cílová skupina |
pedagogičtí pracovníci cca 50 osob |
Finanční zabezpečení |
zdarma |
Název programu |
Rizika internetu |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus a rizika spojená s internetem |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o rizicích spojených s využíváním internetu a sociálních sítí. Pravidla bezpečného užívání. |
Realizátor programu |
PČR, kpt. Ondřej Moravčík |
Termín |
27. 10. 2020 |
Forma a délka programu |
přednáška cca 1 h |
Cílová skupina |
8. a 9. třídy |
Finanční zabezpečení |
zdarma |
Název programu |
Riziko sociálních sítí |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus a rizika spojená s internetem |
Cíl programu |
Seznámení rodičů se světem, ve kterém jejich děti tráví stále větší množství času, a jeho riziky. |
Realizátor programu |
PČR kpt. Ondřej Moravčík |
Termín |
27. 11. 2020 |
Forma a délka programu |
přednáška pro rodiče a veřejnost (2 h) |
Cílová skupina |
dle zájmu do kapacity Jiráskova divadla Nový Bydžov |
Finanční zabezpečení |
Vstupné hrazeno účastníky |
Název programu |
Buď safe online |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Netolismus, rizika internetu a sociálních sítí |
Cíl programu |
Prohloubení povědomí žáků o rizicích sociálních sítí a zásadách bezpečnosti na internetu. |
Realizátor programu |
PROSTORPRO |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
Přednáška 2 h |
Cílová skupina |
5. ročník cca 55 žáků |
Finanční zabezpečení |
Dotace Krajského úřadu |
Název programu |
Hasík |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
ochrana zdraví a majetku - bezpečnost při požáru |
Cíl programu |
Zvýšení informovanosti žáků o správném chování v rizikové situaci. |
Realizátor programu |
Hasičský sbor Nový Bydžov |
Termín |
??? |
Forma a délka programu |
3 setkání po 4 hodinách |
Cílová skupina |
2. ročník cca 46 |
Finanční zabezpečení |
zdarma |
Název programu |
Sportovní kurz žáků 8. ročníku - rafty |
Úroveň programu (druh prevence) |
Specifická všeobecná primární prevence |
Rizikové chování, na které je program zaměřen |
Prevence úrazů, šikana, intolerance, agrese,… |
Cíl programu |
Posunutí třídních vztahů a spolupráce v důsledku prožitého zážitku při adrenalinové plavbě na raftech. |
Realizátor programu |
ZŠ učitelé TV ve |